Wednesday, 15 May 2013

epal ouh epal

haii hai cik blogg... 
kamu sihatt, kalau sihat meh sini give me 5 sikett.. haaa 
.... 
cik blog cik blog... 
sini sini nak kongsi khazanah khazanah alam sikett,,, 
khazanah alam pasal buah feveret saya okeh iaitu epal okehh malam niey bukan lagi pasal encik X bf kite.. dah tak nak cakap pasl di alagi dah nanti sedih lagi ouhh... 
okeyy stopp... 
mohh laa kite mula kan yer.. 
,,,,,,,,,,,,,,, 

haa hari ni cik dylla nak cerita pasal epal merah , alaa feveret giler kot dengan epal merah tu kan,,, kamu macam tak tau pulak cik blog ni kan, baling selipor jepun tu kat dahi nak...apedaaa.. 
cik blog ouh cik blog, 
takdi kan, pakcikk google bagi tau pasal banyakk sangat khasiat epal merah nie tau...


di antara nya ialah








1) Mengandungi serat yang tinggi dan antioksidan seperti flavonoid, betakarotena danfitokimia. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin C, vitamin A dan vitamin B kompleks. 

2) Kandungan agen antioksidan yg terdapat dalam epal mampu menentang radikalbebas serta boleh melambatkan proses penuaan yang menyebabkan kulit wajah cepat berkedut.Ia jugamemperbaiki tekstur kulit wajah dengan memperbaharui sel-sel kulit dengan segera. Purata air lebih kurang 115.82 gram yang terkandung dalam sebiji epal juga boleh melembapkan kulit yang kering.

3) Dalam pada itu, fitokimia yang dijumpai dlm epal bukan sahaja membantu menghalang salur darah drpd tersumbat (penting untuk menghalang sakit jantung) malah ia juga menghalang selkanser daripada merebak ke seluruh badan untuk keadaan tertentu.
4) Jangan biarkan epal terdedah lama selepas dipotong kerana ia boleh menyebabkan antioksidan mudah terbebas ke udara sebaik sahaja epal dipotong.

5) Epal yang mengandungi kandungan serat dan kalori yang tinggi penting dalammembantu proses mengawal berat badan. Serat boleh melambatkan kita dari berasa lapar manakala kalori pula dapat memberikan kita tenaga.

6) Kandungan kolestrol dan lemak tidak terdapat dalam epal. So, sesiapa yang hendak berdiet, epal sesuai menjadi snek yang terbaik untuk mengalas perut dan juga membantu menguruskan badan.







haaiiishh macam mane laa aku tak suke makan epal... tengok buah nye pon dah cantik kann..




''''''''''''''''''''''''

tapi kan aku memang suke sesangat sangat makan epal tapi macam takde kesan semue tu pon kat aku,,,

makin gemok and kulit makin kering ade laa...




hurhh pape jelarhh kan cik blog sayang kan..

tido time,,,
zzzZZZzzzZZZZ

No comments: